Skala trudności ferrat
Do niedawna w literaturze dotyczącej ferrat funkcjonowało kilka różnych skal trudności tras, ponieważ nie było jednolitej, międzynarodowej skali do ich wyceny i każdy z autorów przewodników wprowadzał własny system klasyfikacji „żelaznych dróg”. Wszystkie te skale były subiektywne i nieporównywalne, a co więcej niedoskonałe, ponieważ niemożliwym jest w kilku stopniach trudności uwzględnić bardzo różnorodne czynniki charakterystyczne dla każdej ferraty.
Dlaczego nie ma dobrej skali trudności ferrat?
- Skala trudności ferrat NIE JEST skalą trudności alpinistycznych!
- Skala trudności ferrat nie uwzględnia długości trasy ani tego czy ferrata znajduje się wysoko w górach czy przy parkingu w dolinach.
Trudno jest jednym słowem czy literą alfabetu ująć wiele różnorodnych czynników mających wpływ na odczucie trudności via ferraty, gdy trzeba jednocześnie uwzględnić m.in. takie czynniki jak: trudności wspinaczkowe i ich nagromadzenie (czy jest jedno trudne miejsce czy więcej), ilość fragmentów siłowych, długość drogi oraz jej wysokość względną i bezwzględną, ekspozycję, jakość ubezpieczeń, ilość zainstalowanych sztucznych ułatwień, kruchość skały, charakter terenu (czy trasa wymaga umiejętności wysokogórskich i dużego doświadczenia), czy jest kondycyjna itd.
Przeważnie autorzy przewodników stosują dwa różne podejścia do klasyfikacji ferrat – jedni wychodzą z założenia, że „żelazne drogi” są zawsze nieporównywalne, więc tylko słownie opisują kilka wybranych czynników jak np.: wymagania kondycyjne (np. małe lub duże), trudność wspinaczkową (np. niewielka lub znaczna) czy przewyższenie trasy, zaś czytelnik na tej podstawie ma wyciągnąć odpowiednie wnioski. Inni rozróżniają kilka stopni trudności (od trzech do sześciu) i w ten sposób ogólnie dzielą ferraty, przy czym niektórzy autorzy koncentrują się wyłącznie na trudnościach wspinaczkowych marginalizując np. długość drogi, a inni na ogólnym zaangażowaniu potrzebnym do pokonania ferraty lub innych czynnikach. Dlatego też należy pamiętać, że trudność drogi podana w przewodniku, to tylko przybliżenie tego, czego możemy spodziewać się na danej ferracie. Pamiętajmy też, że różne osoby w zależności od ich kondycji, lęku wobec ekspozycji, ilości ułatwień zainstalowanych na trasie (drabiny, klamry), pogody itd. bardzo różnie odbierają trudność danej trasy.
Wybierając się na daną ferratę, oprócz uwzględnienia stopnia trudności drogi, należy zwrócić uwagę na charakter trasy (wysokogórski czy skałkowy), całkowity czas przejścia oraz długość i przewyższenie ferraty, albowiem bywa, że krótka ferrata wymagająca wspinaczkowo może mieć tę samą wycenę, co długa lecz łatwiejsza całodzienna trasa w terenie wysokogórskim. Do obu takich dróg należy zupełnie inaczej przygotować się oraz trzeba posiadać zupełnie inne umiejętności – w pierwszym przypadku dobrze sobie radzić wspinaczkowo, w drugim zaś mieć odpowiednią kondycję i doświadczenie górskie.
Najpopularniejsze skale trudności ferrat
Obecnie najbardziej rozpowszechnioną i najczęściej stosowaną skalą opisującą trudności ferrat jest wprowadzona przez Kurta Shall'a w jego przewodnikach z serii „Klettersteig-Atlas” pięciostopniowa skala literowa od A do E, gdzie litera A oznacza najłatwiejsze trasy, zaś litera E – te najtrudniejsze.
Bywa, że niektóre sportowe ferraty są tak ekstremalnie trudne, że wycenia się je kolejnymi literami alfabetu: F, a nawet G. Takie ekstremalne trasy są rzadko spotykane i raczej zaprzeczają idei via ferrat, jako dróg możliwych do przejścia każdemu sprawnemu turyście. Obecnie w Europie jest tylko kilka ferrat w stopniu F i nie ma tak trudnych dróg w Dolomitach. Trudności pośrednie między stopniami oznacza się dwoma sąsiednimi literami w ułamku, np. A/B (wycena trasy o trudności większej niż A i mniejszej niż B).
Do niedawna, w zależności od kraju pochodzenia autora, poszczególne stopnie trudności miały różne oznaczenia (słowne, cyfrowe czy literowe). We Włoszech na przykład powszechnie stosowało się przymiotnikowe oznaczenia słowne dla poszczególnych stopni trudności.
Dziś w Dolomitach, na portalach internetowych oraz w nowo wydawanych przewodnikach autorzy stosują wyłącznie oznaczenia literowe od A do E. Prostota, zwięzłość i praktyczność tej skali sprawia, że stała się ona obecnie w Europie standardem dla sposobu wyceniania trudności via ferrat.
Charakterystyka pięciostopniowej skali trudności ferrat
Poniżej podajemy charakterystykę poszczególnych stopni powszechnie stosowanej pięciostopniowej skali trudności ferrat Kurta Schall'a od A do E, którą posługujemy się w naszym serwisie www.
Nasze kryteria ustalania trudności ferrat
Wszystkim ferratom i trasom ubezpieczonym przedstawionym w tym serwisie przypisaliśmy własny, niezależny od innych autorów, stopień trudności. Ustalając go braliśmy pod uwagę aktualny stan danej drogi (często po modernizacji stopień trudności trasy ulega zmianie) oraz nasze doświadczenie i wiedzę z przebytych ferrat, a także różne opinie na forach internetowych czy też wyceny danej drogi znalezione w internecie i w wielu przewodnikach. Ostateczny wynik – nasza wycena trudności trasy, to kompilacja powyższych informacji.
Z naszego doświadczenia wynika, że podawanie tylko samej trudności technicznej ferraty to za mało, aby można było oszacować wysiłek potrzebny na jej pokonanie. Dlatego też wycenę tras podajemy uwzględniając dwa czynniki: trudność techniczno-wspinaczkową, którą przedstawiamy w ogólnie przyjętej literowej skali trudności (od A do E) oraz trudność ogólną, czyli stopień „powagi” drogi, który podajemy w skali od 1 do 3 (odpowiednio: 1 dla trasy mało wymagającej, zaś 3 dla bardzo wymagającej).
Trudność techniczno-wspinaczkowa
Przy podawaniu trudności ferraty uwzględniamy przede wszystkim najczęściej pojawiającą się, najwyższą jej trudność. Przykładowo: długa trasa posiadająca w większości odcinki o trudności A i B, ale w jednym miejscu B/C będzie wyceniona przez nas jako trasa o trudności B, zaś w nawiasie będzie podana jej największa trudność. W tym przypadku zapis trudności będzie wyglądał następująco B (B/C).
Trudność ogólna
Trudność ogólna danej drogi mówi o „powadze” trasy, tj. uwzględnia takie czynniki jak: zaangażowanie fizyczne i psychiczne, ekspozycję, długość drogi, jej wysokość, nagromadzenie miejsc potencjalnie niebezpiecznych itd. Przykładowo, krótka trasa blisko parkingu o wycenie C będzie mieć w skali ogólnej stopień „1” (małe ryzyko i zaangażowanie), zaś długa trasa w odległych górach i na dużej wysokości, z wieloma miejscami eksponowanymi o wycenie A/B, będzie mieć w skali ogólnej stopień „3” (poważne i ryzykowne przedsięwzięcie).